Sólo los ignorantes pueden pensar que
la política legislativa en materia de contabilidad y de información financiera
es algo que afecta exclusivamente a los encargados de elaborarla y que se trata
de una sucesión de tecnicismos. La transcendencia que tiene la política
legislativa en esa materia no ha pasado desapercibida a la Unión Europea
después de la decisión que adoptó a principios de los años 2000 cuando se
aceptó que la aproximación de las normas contables en materia internacional
debería traducirse en el reconocimiento de la aplicación de las denominadas Normas
Internacionales de Contabilidad (NICs) y las Normas Internacionales de Información
Financiera (NIIFs) (v. en particular el Reglamento 1606/2002, de 19 de julio de
2002). Una decisión que nunca ha dejado de ser objeto de alguna revisión
crítica por considerar que se había producido una cesión por parte de la Unión
Europea y sus órganos legislativos de la potestad e independencia normativas en
una materia esencial para las empresas europeas.
A ese respecto, es sumamente
interesante que el pasado 15 de noviembre de 2013 se presentó ante el ECOFIN el
Informe elaborado por Philippe Maystadt (antiguo Ministro belga), a instancias
del Comisario Michel Barnier. Su Informe pretende llevar a cabo una valoración,
diez años desde la efectividad de aquellas decisiones, de la experiencia
derivada de la aproximación a los criterios internacionales en materia de
contabilidad. Parece que se van a adoptar medidas que el Sr. Maystadt planea en
la propia nota
de prensa que informaba de esta iniciativa:
“Mr. Maystadt
said: "The financial crisis raised the awareness of numerous economic
stakeholders and political decision-makers on the potential impact of
accounting standards on the results made public by companies and on the economy
as a whole. I found that the aim of a single international accounting
framework, i.e. the IFRS, was largely confirmed. However, the European
Union's influence in international accounting standard-setting is reduced
because it is diffuse. I recommend setting up a structure that is able to
carry out a strategic analysis of the economic impact of the standards and better
coordinate the European positions on this matter".
La nota continua resumiendo las líneas
directrices del Informe:
“Mr Maystadt proposes
taking a three-fold approach:
1) He suggests maintaining
a "standard-by-standard" adoption procedure, including the possibility
of accepting or refusing a standard issued by the IASB (International
Accounting Standards Board). Any move to introduce greater flexibility (such as
amending or adapting a standard) should be strictly regulated (precise criteria
and conditions) in order not to impede the aim of applying global standards.
Mr. Maystadt proposes adding
adoption criteria to the Regulation on the application of the IFRS (not
endangering financial stability and not hindering the economic development of
the region). Otherwise, the Commission could clarify the interpretation of the
criterion specifying that a standard should contribute to the public interest.
2) Mr. Maystadt has
identified three options for strengthening the European Union's influence
in international accounting standard-setting:
(a) reorganising the
current EFRAG (the European Financial Reporting Advisory Group) to increase
its legitimacy and representativeness.
(b) transferring the
tasks handled by EFRAG to the European Securities and Markets Authority (ESMA).
(c) creating an Agency
of the European Union.
For various reasons
explained in the report, in particular to ensure speedy implementation, he
recommends option (a).
3) Lastly, Mr. Maystadt
proposes that the Accounting Regulatory Committee, ARC, further develop its
dialogue with EFRAG at an earlier stage in the process, in order to be more
effective in bringing influence to bear on the activities of EFRAG and the IASB”.
Madrid, 19 de noviembre
de 2013